Διδαγμένο
κείμενο Αριστοτέλους Ἠθικά Νικομάχεια (Β 1, 5-8)
Μαρτυρεῖ δὲ
καὶ τὸ γινόμενον ἐν ταῖς πόλεσιν· οἱ γὰρ νομοθέται τοὺς πολίτας ἐθίζοντες
ποιοῦσιν ἀγαθούς, καὶ τὸ μὲν βούλημα παντὸς νομοθέτου τοῦτ’ ἐστίν, ὅσοι δὲ μὴ
εὖ αὐτὸ ποιοῦσιν ἁμαρτάνουσιν, καὶ διαφέρει τούτῳ πολιτεία πολιτείας ἀγαθὴ
φαύλης. Ἔτι ἐκ τῶν αὐτῶν καὶ διὰ τῶν αὐτῶν καὶ γίνεται πᾶσα ἀρετὴ καὶ
φθείρεται, ὁμοίως δὲ καὶ τέχνη· ἐκ γὰρ τοῦ κιθαρίζειν καὶ οἱ ἀγαθοὶ καὶ κακοὶ
γίνονται κιθαρισταί. Ἀνάλογον δὲ καὶ οἰκοδόμοι καὶ οἱ λοιποὶ πάντες· ἐκ μὲν γὰρ
τοῦ εὖ οἰκοδομεῖν ἀγαθοὶ οἰκοδόμοι ἔσονται, ἐκ δὲ τοῦ κακῶς κακοί. Εἰ γὰρ μὴ
οὕτως εἶχεν, οὐδὲν ἂν ἔδει τοῦ διδάξοντος, ἀλλὰ πάντες ἂν ἐγίνοντο ἀγαθοὶ ἢ
κακοί. Οὕτω δὴ καὶ ἐπὶ τῶν ἀρετῶν ἔχει· πράττοντες γὰρ τὰ ἐν τοῖς συναλλάγμασι
τοῖς πρὸς τοὺς ἀνθρώπους γινόμεθα οἳ μὲν δίκαιοι οἳ δὲ ἄδικοι, πράττοντες δὲ τὰ
ἐν τοῖς δεινοῖς καὶ ἐθιζόμενοι φοβεῖσθαι ἢ θαρρεῖν οἳ μὲν ἀνδρεῖοι οἳ δὲ
δειλοί. Ὁμοίως δὲ καὶ τὰ περὶ τὰς ἐπιθυμίας ἔχει καὶ τὰ περὶ τὰς ὀργάς· οἳ μὲν
γὰρ σώφρονες καὶ πρᾶοι γίνονται, οἳ δ’ ἀκόλαστοι καὶ ὀργίλοι, οἳ μὲν ἐκ τοῦ
οὑτωσὶ ἐν αὐτοῖς ἀναστρέφεσθαι, οἳ δὲ ἐκ τοῦ οὑτωσί. Καὶ ἑνὶ δὴ λόγῳ ἐκ τῶν
ὁμοίων ἐνεργειῶν αἱ ἕξεις γίνονται. Διὸ δεῖ τὰς ἐνεργείας ποιὰς ἀποδιδόναι·
κατὰ γὰρ τὰς τούτων διαφορὰς ἀκολουθοῦσιν αἱ ἕξεις. Οὐ μικρὸν οὖν διαφέρει τὸ
οὕτως ἢ οὕτως εὐθὺς ἐκ νέων ἐθίζεσθαι, ἀλλὰ πάμπολυ, μᾶλλον δὲ τὸ πᾶν.
Α1. Από το
παραπάνω κείμενο να γράψετε στο τετράδιό σας τη μετάφραση του αποσπάσματος:
«Ἀνάλογον. . . ἀκολουθοῦσιν αἱ ἕξεις». Μονάδες 10
Β1. Να
προσδιορίσετε το περιεχόμενο των υπογραμμισμένων λέξεων ή φράσεων στις παρακάτω
προτάσεις:
«καὶ
διαφέρει τούτῳ πολιτεία πολιτείας ἀγαθὴ φαύλης»
«καὶ
διὰ τῶν αὐτῶν καὶ γίνεται πᾶσα ἀρετὴ καὶ φθείρεται»
«ἐκ
τῶν ὁμοίων ἐνεργειῶν αἱ ἕξεις γίνονται». Μονάδες 15
Β2.
«Οὕτω δὴ . . . οὑτωσί»: Στηριζόμενοι σε αναφορές του αποσπάσματος αυτού να
παρουσιάσετε α) τη συλλογιστική πορεία που ακολουθεί ο Αριστοτέλης (μονάδες 3)
και β) τον τρόπο τεκμηρίωσης της άποψής του (μονάδες 12). Μονάδες 15
Β3.
Ποια επίδραση άσκησε ο Εύδοξος από την Κνίδο στον νεαρό Αριστοτέλη; Μονάδες 10
Β4. Να
βρείτε στο παραπάνω διδαγμένο κείμενο μια ετυμολογικά συγγενή λέξη, απλή ή
σύνθετη, για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις: γηγενής, ἐσθλός, μισαλλοδοξία,
δέος, στρεβλός.
Μονάδες
10
Αδίδακτο
κείμενο Πλάτωνος Εὐθύδημος 289d8-290a4
Στο
κείμενο που ακολουθεί εξετάζεται η σχέση της τέχνης των ρητόρων και των μάγων
Ἱκανόν μοι
δοκεῖς, ἔφην ἐγώ, τεκμήριον λέγειν, ὅτι οὐχ αὕτη ἐστὶν ἡ τῶν λογοποιῶν τέχνη,
ἣν ἂν κτησάμενός τις εὐδαίμων εἴη. καίτοι ἐγὼ ᾤμην ἐνταῦθά που φανήσεσθαι τὴν
ἐπιστήμην ἣν δὴ πάλαι ζητοῦμεν. καὶ γάρ μοι οἵ τε ἄνδρες αὐτοὶ οἱ λογοποιοί,
ὅταν συγγένωμαι αὐτοῖς, ὑπέρσοφοι, ὦ Κλεινία, δοκοῦσιν εἶναι, καὶ αὐτὴ ἡ τέχνη
αὐτῶν θεσπεσία τις καὶ ὑψηλή. καὶ μέντοι οὐδὲν θαυμαστόν· ἔστι γὰρ τῆς τῶν
ἐπῳδῶν τέχνης μόριον μικρῷ τε ἐκείνης ὑποδεεστέρα. ἡ μὲν γὰρ τῶν ἐπῳδῶν ἔχεών
τε καὶ φαλαγγίων καὶ σκορπίων καὶ τῶν ἄλλων θηρίων τε καὶ νόσων κήλησίς ἐστιν,
ἡ δὲ δικαστῶν τε καὶ ἐκκλησιαστῶν καὶ τῶν ἄλλων ὄχλων κήλησίς τε καὶ παραμυθία
τυγχάνει οὖσα·[…].
ὁ
ἐπῳδὸς=ο μάγος
ἡ
κήλησις=γήτεμα, γοητεία, σαγήνη
Γ1.Να
γράψετε στο τετράδιό σας τη μετάφραση του κειμένου. Μονάδες 20
Γ2. Να
γράψετε στο τετράδιό σας τον τύπο που ζητείται για καθεμιά από τις παρακάτω
λέξεις:
ἔφην : το δεύτερο πρόσωπο πληθυντικού
αριθμού προστακτικής ενεστώτα
κτησάμενος : το δεύτερο πρόσωπο ενικού αριθμού
οριστικής παρατατικού στη φωνή που βρίσκεται
τις : τη γενική πληθυντικού αριθμού
θηλυκού γένους
εὐδαίμων : την κλητική ενικού αριθμού θηλυκού
γένους
ᾤμην : το τρίτο πρόσωπο ενικού αριθμού
οριστικής αορίστου παθητικής φωνής
φανήσεσθαι : το τρίτο πρόσωπο ενικού αριθμού
προστακτικής παρακειμένου στην ίδια φωνή
πάλαι : τον συγκριτικό βαθμό
κήλησις : την κλητική ενικού αριθμού
τυγχάνει : το τρίτο πρόσωπο πληθυντικού
αριθμού ευκτικής β΄ αορίστου στην ίδια φωνή
οὖσα : τον ίδιο τύπο στη δοτική
πληθυντικού αριθμού του μέλλοντα. Μονάδες 10
Γ3.α.Να
γίνει πλήρης συντακτική αναγνώριση των παρακάτω τύπων: μοι (το πρώτο του
κειμένου), εὐδαίμων, ἥν (το δεύτερο του κειμένου), ἐκείνης,
οὖσα. μονάδες 5
Γ3.β.
«κτησάμενος»: Να αναγνωριστεί το είδος της μετοχής (μονάδα 1), να αναλυθεί σε
δευτερεύουσα πρόταση (μονάδες 2) και να αιτιολογηθεί η εκφορά της πρότασης που
σχηματίζεται (μονάδες 2). μονάδες 5
Μονάδες 10
Ενδεικτικές απαντήσεις: (Γ) στα θέματα των Αρχαίων
Ελληνικών 2016»
Διδαγμένο κείμενο (Αριστοτέλους Ηθικά Νικομάχεια, Β1, 5-8)
Α1. Ενδεικτική μετάφραση: Με ανάλογο τρόπο και οι οικοδόμοι και όλοι
οι άλλοι (τεχνίτες). Δηλαδή χτίζοντας με καλό τρόπο σπίτια θα γίνουν καλοί
οικοδόμοι, όμως χτίζοντας με κακό τρόπο, κακοί. Γιατί, αν δεν ήταν έτσι τα
πράγματα, καθόλου δε θα χρειαζόταν ο δάσκαλος, αλλά όλοι θα ήταν καλοί ή κακοί
από τη γέννησή τους. Το ίδιο λοιπόν συμβαίνει και με τις αρετές˙ δηλαδή
κάνοντας όσα συμβαίνουν στις συναλλαγές μας με τους άλλους ανθρώπους γινόμαστε
άλλοι δίκαιοι και άλλοι άδικοι, ενώ κάνοντας όσα έχουν μέσα τους το στοιχείο
του φόβου και συνηθίζοντας να αισθανόμαστε φόβο παρά θάρρος, άλλοι γινόμαστε
ανδρείοι και άλλοι δειλοί. Το ίδιο συμβαίνει και με όσα έχουν σχέση με τις
επιθυμίες και με την οργή (μας)˙ άλλοι δηλαδή γίνονται σώφρονες και πράοι, ενώ
άλλοι ακόλαστοι και οργίλοι, άλλοι με το να συμπεριφέρονται σ’ αυτά με αυτόν το
συγκεκριμένο τρόπο και άλλοι με τον αντίθετο. Και με ένα λόγο λοιπόν από όμοιες
ενέργειες διαμορφώνονται τα μόνιμα στοιχεία του χαρακτήρα μας. Γι’ αυτό πρέπει
να προσδίδουμε μια ορισμένη ποιότητα στις ενέργειές μας˙ σύμφωνα με τις
διαφορές αυτών ακολουθούν και τα μόνιμα στοιχεία του χαρακτήρα μας. (ΨΕΒ).
Β1. «καὶ διαφέρει τούτῳ πολιτεία πολιτείας ἀγαθὴ φαύλης»:
- Σχόλιο σχολικού βιβλίου, σελ. 146-147
- Βιβλίο καθηγητή, σελ 135-138
- Ο Αριστοτέλης διακρίνει τα πολιτεύματα σε καλά και λιγότερο καλά και όχι σε καλά και κακά. Αντίθετα, στο σημείο αυτό ο Αριστοτέλης κάνει λόγο ουσιαστικά για το στόχο που θέτουν όλοι ανεξαιρέτως οι νομοθέτες, σε κάθε είδους πολίτευμα, προκειμένου να καταστήσουν τους πολίτες αγαθούς. Ανάλογα με το βαθμό πραγμάτωσης αυτού του στόχου, μπορούμε να μιλάμε για καλά ή φαύλα πολιτεύματα. Παρατηρείται, λοιπόν, ότι η λέξη «φαύλης» (που κανονικά «φαῦλος» σημαίνει κακός, ευτελής, ασήμαντος) χρησιμοποιείται εδώ με διαφορετική σημασία, έτσι ώστε να ανταποκρίνεται στις αντιλήψεις του φιλοσόφου. Ουσιαστικά ο φιλόσοφος δεν εννοεί κακό πολίτευμα, αλλά ένα πολίτευμα λιγότερο καλό. Αυτό συμβαίνει καθώς βασική θέση του ήταν ότι κάθε πολίτευμα έχει τόσο τη θετική, όσο και την αρνητική πλευρά του, σε αντίθεση με το δάσκαλό του Πλάτωνα, ο οποίος πίστευε ότι υπάρχει μόνο ένα σωστό πολίτευμα, η ιδανική πολιτεία, ενώ όλα τα άλλα τα έκρινε ως επικίνδυνα. Η αναφορά αυτή στη διάκριση των πολιτευμάτων φαίνεται, με την πρώτη ματιά, να μη σχετίζεται βέβαια με το θέμα του κειμένου και να αποτελεί μια παρέκβαση. Κάτι τέτοιο, όμως, δεν ισχύει, καθώς στόχος του φιλοσόφου είναι να συνδέσει την αξία των πολιτευμάτων με την αρετή των πολιτών.
Συγκεκριμένα, ο Αριστοτέλης δεν πιστεύει ότι υπάρχουν κακά πολιτεύματα,
αφού πρωταρχικός στόχος όλων των νομοθετών, και άρα και των πολιτευμάτων μέσα
στα οποία δρουν, είναι να κάνουν τους πολίτες ενάρετους ασκώντας τους στην
ηθική αρετή, προκειμένου να φτάσουν στον ύψιστο στόχο, την ευδαιμονία. Το
κριτήριο διάκρισης των πολιτευμάτων σε καλά και λιγότερο καλά αφορά το βαθμό επιτυχίας
του έργου των νομοθετών: όσο δηλαδή πιο κοντά στο στόχο τους φτάνουν, να
οδηγήσουν τους πολίτες στην ηθική αρετή, και άρα στην ευδαιμονία, τόσο πιο καλό
θεωρείται και το πολίτευμα. Κύριο έργο των νομοθετών είναι να κάνουν, με τους
νόμους, τους πολίτες ηθικούς, ενάρετους, να τους σταθεροποιήσουν στο δρόμο της
αρετής για να είναι και η πολιτεία αγαθή.
(Εντύπωση μας προκαλεί η σειρά των λέξεων στη φράση αυτή. Η κανονική σειρά θα ήταν: «διαφέρει τούτῳ πολιτεία ἀγαθὴ πολιτείας φαύλης». Η ανωμαλία αυτή ίσως να οφείλεται και πάλι στο γεγονός ότι τα κείμενα του Αριστοτέλη αποτελούν προσωπικές σημειώσεις, που λειτουργούσαν βοηθητικά στο έργο της διδασκαλίας. Είναι, λοιπόν, εύλογο να εντοπίζουμε κάποια χαρακτηριστικά του προφορικού λόγου.)
(Εντύπωση μας προκαλεί η σειρά των λέξεων στη φράση αυτή. Η κανονική σειρά θα ήταν: «διαφέρει τούτῳ πολιτεία ἀγαθὴ πολιτείας φαύλης». Η ανωμαλία αυτή ίσως να οφείλεται και πάλι στο γεγονός ότι τα κείμενα του Αριστοτέλη αποτελούν προσωπικές σημειώσεις, που λειτουργούσαν βοηθητικά στο έργο της διδασκαλίας. Είναι, λοιπόν, εύλογο να εντοπίζουμε κάποια χαρακτηριστικά του προφορικού λόγου.)
«καὶ διὰ τῶν αὐτῶν καὶ γίνεται πᾶσα ἀρετὴ καὶ φθείρεται»:
- Σχόλιο σχολικού βιβλίου, σελ. 147
- Ο Αριστοτέλης προσθέτει νέο επιχείρημα, με το οποίο δείχνει ότι η αρετή είναι προϊόν εθισμού και η ποιότητά της εξαρτάται από την ποιότητα του εθισμού που την προκαλεί. Με μια πρώτη ματιά, η άποψή του κρίνεται κάπως παράδοξη και περίεργη, καθώς αναφέρει ότι ακολουθείται ακριβώς η ίδια διαδικασία τόσο για να αποκτηθεί, όσο και να μην αποκτηθεί η αρετή.
Η δημιουργία και ο εκφυλισμός της επίκτητης ιδιότητας προκύπτουν από
αντίστοιχους λόγους και ποιότητα εθισμού. Έτσι για συγκεκριμένους λόγους και με
την κατάλληλη άσκηση οι άνθρωποι κατακτούν την αρετή και ακριβώς για τους
αντίθετους λόγους και με την ακατάλληλη άσκηση η αρετή εκφυλίζεται. Ο
Αριστοτέλης εννοεί μάλλον μια διαδικασία «δόμησης» και «αποδόμησης» της αρετής
ενισχύοντας τη θέση του για τον επίκτητο χαρακτήρα της. Τα ρήματα «γίνεται –
φθείρεται» μας παραπέμπουν στο θεμελιώδες αντιθετικό ζεύγος της φιλοσοφικής
σκέψης «γένεσις – φθορά». Για τον Αριστοτέλη, αυτή ήταν μια φυσική διαδικασία
μονόδρομη: γένεση -> αύξηση -> τελείωση -> παρακμή -> φθορά
(αποδίδεται έργο στον Αριστοτέλη με τίτλο Περί Γενέσεως και Φθοράς).
Αυτή, λοιπόν, η διαδικασία ακολουθείται και στις ηθικές αρετές. Κάθε αρετή για
τους ίδιους λόγους και χρησιμοποιώντας τα ίδια μέσα γεννιέται και με την καλή
εξάσκηση κατακτιέται, ενώ με την κακή εξάσκηση χάνεται.
«ἐκ τῶν ὁμοίων ἐνεργειῶν αἱ ἕξεις γίνονται».
- Σχόλιο σχολικού βιβλίου, σελ. 147 – 148
- Βιβλίο καθηγητή, σελ. 142-143
- Στην ενότητα αυτή
εμφανίζεται μια νέα έννοια, η «ἕξις». Η λέξη αυτή ετυμολογικά παράγεται
από το θέμα του μέλλοντα του ρήματος «ἔχω» και συγκεκριμένα από το σεχ-
< hεχ- < ἑχ + την παραγωγική κατάληξη –σις, η οποία δηλώνει
ενέργεια.
Αρχική σημασία της λέξης είναι το να κατέχει κανείς συνέχεια κάτι που έχει αποκτήσει.
Για τον Αριστοτέλη η λέξη απέκτησε ηθικό περιεχόμενο: είναι τα μόνιμα στοιχεία του χαρακτήρα μας, που αποκτιούνται με την επίμονη άσκηση και την επανάληψη συγκεκριμένων ενεργειών. Οι «ἕξεις» είναι ένα από τα «γινόμενα ἐν τῇ ψυχῇ». Τα άλλα δύο είναι τα πάθη και οι δυνάμεις. Πάθη (π.χ. επιθυμία, οργή, φόβος, χαρά, φιλία, μίσος) είναι όσα έχουν ως αποτέλεσμα την ευχαρίστηση ή τη δυσαρέσκεια. Οι δυνάμεις είναι οι δυνατότητες συμμετοχής στα πάθη, οι οποίες δεν αρκούν από μόνες τους για να χαρακτηριστεί κανείς καλός ή κακός, αλλά πρέπει να γίνουν μόνιμα στοιχεία του χαρακτήρα του. Τα μόνιμα αυτά στοιχεία αποκτιούνται με την επανάληψη μιας πράξης, που συνιστά την «ἕξιν». Ακριβώς ότι η «ἕξις» απορρέει από εθισμό και δεν είναι κάτι έμφυτο φαίνεται και από τη χρήση του ρήματος «γίνονται», το οποίο δείχνει ότι η «ἕξις» προκύπτει μέσα από μία διαδικασία, από ένα βαθμιαίο τρόπο διαμόρφωσής της και κατάκτησής της από τον άνθρωπο.
Σήμερα η λέξη έχει αποκτήσει ψυχολογικό περιεχόμενο και είναι η συνήθεια ως αποτέλεσμα επανάληψης, μάθησης ή συνεχούς επίδρασης του ίδιου παράγοντα. (ΨΕΒ)
Β2. «Οὕτω δὴ . . . οὑτωσί»:
α. Ο ρόλος των τριών λέξεων «Οὕτω δὴ καὶ» είναι εισαγωγικός στο νέο επιχείρημα
του Αριστοτέλη. Συγκεκριμένα, το τροπικό επίρρημα «οὕτω», είναι ομοιωματικό
προς τα προηγούμενα και δηλώνει αναλογική θεώρηση του θέματος που ακολουθεί. Ο
φιλόσοφος χρησιμοποιεί δηλαδή σ’ αυτή την ενότητα αναλογικό συλλογισμό:
όπως για την εκμάθηση των τεχνών είναι απαραίτητος ο εθισμός σε κατάλληλες
ενέργειες, έτσι και για την κατάκτηση των ηθικών αρετών έχει σημασία η
επανάληψη ίδιων πράξεων («ὁμοίων ἐνεργειῶν»). Με τον συμπερασματικό σύνδεσμο «δὴ»
ανακεφαλαιώνονται τα προηγούμενα, ενώ ο μεταβατικός σύνδεσμος «καὶ»
εισάγει το νέο επιχείρημα, με το οποίο δείχνει ότι και στις αρετές ισχύει
το ίδιο που συμβαίνει στις τέχνες. Όπως η κατάλληλη ή η ακατάλληλη άσκηση κάνει
τον τεχνίτη καλόν ή κακόν αντίστοιχα, έτσι και η ποιότητα του εθισμού στον χώρο
των αρετών καθορίζει την ποιότητα των αποκτημένων αρετών. (ΨΕΒ)
β. Η αποδεικτέα θέση που παρουσιάζεται σ’ αυτή την ενότητα μετά την παράθεση
κατά ζεύγη των αντίθετων φιλοσοφικών εννοιών, είναι ότι τα μόνιμα στοιχεία του
χαρακτήρα μας, είτε αυτά είναι καλά είτε κακά, διαμορφώνονται μέσα από την
συστηματική επανάληψη ομοίων ενεργειών. Γι’ αυτό και πρέπει οι ενέργειές μας να
έχουν συγκεκριμένη ποιότητα. Επομένως καταλαβαίνουμε ότι η στάση, η συμπεριφορά
μας, οι πράξεις μας και γενικότερα οι επιλογές μας καθορίζουν το αν θα
αποκτήσουμε ή όχι τις ηθικές αρετές. Σ’ αυτό το συμπέρασμα κατέληξε ο
Αριστοτέλης με την αναλογική μέθοδο, και με τη χρήση μιας σειράς παραδειγμάτων.
Παραδείγματα από τον χώρο των αρετών
Ο Αριστοτέλης προβαίνει στην παρουσίαση τριών παραδειγμάτων για να δείξει ότι, όπως και στις τέχνες, έτσι και στις αρετές η απόκτησή τους γίνεται με τον εθισμό και η ποιότητά τους εξαρτάται από την ποιότητα του εθισμού που προηγήθηκε. Τα παραδείγματα αναφέρονται σε αρετές που συνδέονται με τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι 1. συναλλάσσονται μεταξύ τους (κοινωνικές σχέσεις), 2. αντιμετωπίζουν τις δύσκολες καταστάσεις της ζωής τους και 3. διαχειρίζονται τις επιθυμίες τους. Επίσης, παρατηρούμε ότι ο φιλόσοφος διακρίνει δύο αντίθετους τρόπους συμπεριφοράς: ο ένας οδηγεί στην κατάκτηση των ηθικών αρετών, ενώ ο άλλος όχι.
Ειδικότερα, το πρώτο παράδειγμα «πράττοντες γὰρ τὰ ἐν τοῖς συναλλάγμασι τοῖς πρὸς τοὺς ἀνθρώπους γινόμεθα οἳ μὲν δίκαιοι οἳ δὲ ἄδικοι» αναφέρεται στις κοινωνικές σχέσεις των ανθρώπων. Ο τρόπος με τον οποίο οι άνθρωποι μαθαίνουν να συναλλάσσονται, αυτός καθορίζει και την ποιότητα του χαρακτήρα τους ως προς αυτό. Αν μαθαίνουν να είναι δίκαιοι στις συναλλαγές τους, γίνονται δίκαιοι, αν όχι, άδικοι. Η διαμόρφωση του ήθους γίνεται υπόθεση του ίδιου του ανθρώπου, ο οποίος και έχει την ευθύνη των πράξεων του.
Με το δεύτερο παράδειγμα «πράττοντες δὲ τὰ ἐν τοῖς δεινοῖς καὶ ἐθιζόμενοι φοβεῖσθαι ἢ θαρρεῖν οἳ μὲν ἀνδρεῖοι οἳ δὲ δειλοὶ» ο Αριστοτέλης δείχνει ότι ο τρόπος με τον οποίο οι άνθρωποι μαθαίνουν να αντιμετωπίζουν τις δύσκολες και αντίξοες καταστάσεις στη ζωή τους, διαμορφώνει τη στάση και τη συμπεριφορά τους. Έτσι αν μαθαίνουν να αντιμετωπίζουν ψύχραιμα και με σθένος τις δυσκολίες χωρίς να αγνοούν τους κινδύνους, γίνονται ανδρείοι, αν όχι, δειλοί.
Τέλος, το τρίτο παράδειγμα παραπέμπει στις επιθυμίες και στα ανθρώπινα πάθη. «Ὁμοίως δὲ καὶ τὰ περὶ τὰς ἐπιθυμίας ἔχει καὶ τὰ περὶ τὰς ὀργάς· οἳ μὲν γὰρ σώφρονες καὶ πρᾶοι γίνονται, οἳ δ’ ἀκόλαστοι καὶ ὀργίλοι, οἳ μὲν ἐκ τοῦ οὑτωσὶ ἐν αὐτοῖς ἀναστρέφεσθαι, οἳ δὲ ἐκ τοῦ οὑτωσί.» Με αυτό ο Αριστοτέλης εξηγεί ότι ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι τον ίδιο τον εαυτό τους και μάλιστα τις επιθυμίες και τις ορμές τους, καθορίζει τον χαρακτήρα τους. Αν μαθαίνουν να τιθασεύουν και να εκλογικεύουν τις επιθυμίες και τις ορμές τους, γίνονται συνετοί και πράοι, αν όχι, ασύδοτοι και οξύθυμοι. Συνεπώς, ο τρόπος με τον οποίο οι άνθρωποι διαχειρίζονται τα τρία αυτά πεδία εκδήλωσης της συμπεριφοράς τους είναι καθοριστικός για την ηθική ποιότητά τους. (ΨΕΒ)
Ο Αριστοτέλης προβαίνει στην παρουσίαση τριών παραδειγμάτων για να δείξει ότι, όπως και στις τέχνες, έτσι και στις αρετές η απόκτησή τους γίνεται με τον εθισμό και η ποιότητά τους εξαρτάται από την ποιότητα του εθισμού που προηγήθηκε. Τα παραδείγματα αναφέρονται σε αρετές που συνδέονται με τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι 1. συναλλάσσονται μεταξύ τους (κοινωνικές σχέσεις), 2. αντιμετωπίζουν τις δύσκολες καταστάσεις της ζωής τους και 3. διαχειρίζονται τις επιθυμίες τους. Επίσης, παρατηρούμε ότι ο φιλόσοφος διακρίνει δύο αντίθετους τρόπους συμπεριφοράς: ο ένας οδηγεί στην κατάκτηση των ηθικών αρετών, ενώ ο άλλος όχι.
Ειδικότερα, το πρώτο παράδειγμα «πράττοντες γὰρ τὰ ἐν τοῖς συναλλάγμασι τοῖς πρὸς τοὺς ἀνθρώπους γινόμεθα οἳ μὲν δίκαιοι οἳ δὲ ἄδικοι» αναφέρεται στις κοινωνικές σχέσεις των ανθρώπων. Ο τρόπος με τον οποίο οι άνθρωποι μαθαίνουν να συναλλάσσονται, αυτός καθορίζει και την ποιότητα του χαρακτήρα τους ως προς αυτό. Αν μαθαίνουν να είναι δίκαιοι στις συναλλαγές τους, γίνονται δίκαιοι, αν όχι, άδικοι. Η διαμόρφωση του ήθους γίνεται υπόθεση του ίδιου του ανθρώπου, ο οποίος και έχει την ευθύνη των πράξεων του.
Με το δεύτερο παράδειγμα «πράττοντες δὲ τὰ ἐν τοῖς δεινοῖς καὶ ἐθιζόμενοι φοβεῖσθαι ἢ θαρρεῖν οἳ μὲν ἀνδρεῖοι οἳ δὲ δειλοὶ» ο Αριστοτέλης δείχνει ότι ο τρόπος με τον οποίο οι άνθρωποι μαθαίνουν να αντιμετωπίζουν τις δύσκολες και αντίξοες καταστάσεις στη ζωή τους, διαμορφώνει τη στάση και τη συμπεριφορά τους. Έτσι αν μαθαίνουν να αντιμετωπίζουν ψύχραιμα και με σθένος τις δυσκολίες χωρίς να αγνοούν τους κινδύνους, γίνονται ανδρείοι, αν όχι, δειλοί.
Τέλος, το τρίτο παράδειγμα παραπέμπει στις επιθυμίες και στα ανθρώπινα πάθη. «Ὁμοίως δὲ καὶ τὰ περὶ τὰς ἐπιθυμίας ἔχει καὶ τὰ περὶ τὰς ὀργάς· οἳ μὲν γὰρ σώφρονες καὶ πρᾶοι γίνονται, οἳ δ’ ἀκόλαστοι καὶ ὀργίλοι, οἳ μὲν ἐκ τοῦ οὑτωσὶ ἐν αὐτοῖς ἀναστρέφεσθαι, οἳ δὲ ἐκ τοῦ οὑτωσί.» Με αυτό ο Αριστοτέλης εξηγεί ότι ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι τον ίδιο τον εαυτό τους και μάλιστα τις επιθυμίες και τις ορμές τους, καθορίζει τον χαρακτήρα τους. Αν μαθαίνουν να τιθασεύουν και να εκλογικεύουν τις επιθυμίες και τις ορμές τους, γίνονται συνετοί και πράοι, αν όχι, ασύδοτοι και οξύθυμοι. Συνεπώς, ο τρόπος με τον οποίο οι άνθρωποι διαχειρίζονται τα τρία αυτά πεδία εκδήλωσης της συμπεριφοράς τους είναι καθοριστικός για την ηθική ποιότητά τους. (ΨΕΒ)
Β3. Σχολικό βιβλίο, σελ. 128: «… (Η σημασία της Ακαδημία…στον άλλον)Ένας τέτοιος
λόγιος … ψυχοσύνθεση του Πλάτωνα)».
Β4:
γηγενής = γινόμενον, γίνεται, γίνονται, ἐγίνοντο, γινόμεθα
ἐσθλός = ἐστίν , ἔσονται
μισαλλοδοξία = συναλλάγμασι
δέος = δειλοί/ δεινοῖς
στρεβλός = ἀναστρέφεσθαι
Αδίδακτο κείμενο (Πλάτωνος Ευθύδημος 289d8-290a4)
Γ1. Ενδεικτική μετάφραση: Έχω τη γνώμη, είπα εγώ, ότι το στοιχείο
που αναφέρεις ως ένδειξη, ότι δηλαδή η τέχνη να γράφεις λόγους δεν είναι εκείνη
που θα έκανε ευτυχισμένο όποιον θα την κατείχε, είναι βάσιμο. Αν και (και
όμως) εγώ νόμιζα πως εδώ κάπου θα εντοπιζόταν (παρουσιαζόταν) η
επιστήμη που τόση ώρα (από παλιά) ψάχνουμε να βρούμε (ζητούμε). Γιατί οι
άνθρωποι (άνδρες) οι ίδιοι , που γράφουν τους λόγους (οι ίδιοι οι λογοποιοί),
μου δίνουν, Κλεινία, την εντύπωση (μου φαίνονται), όταν τους έχω δίπλα μου
(συναναστρέφομαι), πως είναι κάτι παραπάνω από σοφοί (υπέρσοφοι), και η ίδια η
τέχνη τους θεϊκή και μεγάλη (υψηλή, υπέροχη). Κι αυτό δεν είναι καθόλου
παράδοξο · γιατί (εν. η ρητορική τέχνη) είναι (αποτελεί) τμήμα (μέρος) της
τέχνης των μάγων, ελάχιστα (σ’ ένα μικρό βαθμό) κατώτερη από εκείνη.
Γιατί η μια, η τέχνη των μάγων, γοητεύει φίδια, (δηλητηριώδεις) αράχνες,
σκορπιούς και άλλα ζώα καθώς και αρρώστιες, ενώ αυτή (η άλλη, εν. η ρητορική
τέχνη) γοητεύει και πείθει δικαστές, μέλη της εκκλησίας του δήμου και
άλλα πλήθη (τυχαίνει να είναι γοητεία και παρηγοριά/ανακούφιση) ·
Γ2. ἔφην : φάτε
κτησάμενος : ἐκτῶ
τις : τινῶν
εὐδαίμων : : (ὦ) εὔδαιμον
ᾤμην : ᾠήθη
φανήσεσθαι : πεφάνθω , πεφηνώς ἔστω
πάλαι : παλαίτερον
κήλησις : : (ὦ) κήλησι
τυγχάνει : τύχοιεν
οὖσα : ἐσομέναις
Γ3α. μοι : δοτική προσωπική κρίνοντος προσώπου από το «δοκεῖς»
εὐδαίμων: (απλό) κατηγορούμενο, αναφέρεται στο υποκείμενο «τις» μέσω
του συνδετικού ρήματος «ἄν εἴη»
ἥν : αντικείμενο στο ρήμα «ζητοῦμεν»
ἐκείνης : γενική συγκριτική (β΄όρος σύγκρισης) ως ονοματικός
ετερόπτωτος προσδιορισμός στο συγκριτικό «ὑποδεεστέρα»
οὖσα : κατηγορηματική μετοχή που αναφέρεται στο εννοούμενο υποκείμενο «ἡ
δε», συμπληρώνει την έννοια του ρήματος «τυγχάνει», λειτουργεί ως
κατηγορηματικός προσιορισμός
Γ3.β. «κτησάμενος»: Είδος μετοχής: επιρρηματική
υποθετική μετοχή, συνημμένη στο υποκείμενο «τις» του ρήματος «ἄν εἴη»,
λειτουργεί συντακτικά ως επιρρηματικός προσδιορισμός της προϋπόθεσης στο
ρήμα «ἄν εἴη».
Ανάλυση: εἰ κτήσαιτο Η μετοχή αναλύεται σε δευτερεύουσα υποθετική
πρόταση που εκφέρεται με εἰ + απλή ευκτική, καθώς σε συνδυασμό με
την απόδοση: «ἄν είη» (δυνητική ευκτική) έχουμε λανθάνοντα υποθετικό λόγο που
δηλώνει την απλή σκέψη του λέγοντος.
Υπόθεση : κτησάμενος (ανάλυση: εἰ κτήσαιτο)
Απόδοση: ἄν εἴη (δυνητική ευκτική)
Είδος : Απλή σκέψη του λέγοντος (απλός, ανεξάρτητος – ευθύς, λανθάνων
υποθετικός λόγος)
____________________________________
Επιμέλεια
Ιωαννίδης Άρης
Ντανοπούλου-Ιωαννίδου Όλγα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου