Από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων δόθηκαν οι παρακάτω ενδεικτικές απαντήσεις και λύσεις των θεμάτων με την υπενθύμιση για άλλη μία φορά ότι κάθε απάντηση ή λύση επιστημονικά τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή.
Α1.
φύση: ακρογιάλι, πέλαγα, ουρανός, θάλασσα, περιβόλι, μέλισσα , φεγγάρι κ.α.
πατρίδα: λαβωματιές, Κρήτη
γυναίκα: κορασιά, ομορφιά, κορασιά που μ’ έσφιξε κι εχάρη, φεγγαροντυμένη κ.α
θρησκεία: Σάλπιγγα, Κοιλάδα, καπνός δε μένει απ’ τη γη, Παράδεισος, Ανάσταση, το κάψιμο, ο κόσμος ο αναμμένος κ.α
B1.
α' υποερώτημα
Περιγραφή δύο εικόνων που περιέχονται σε δύο από τα παρακάτω αποσπάσματα:
«- Ψηλά τήν είδαμε πρωί· της τρέμαν τά λουλούδια
Στη θύρα της Παράδεισος που έβγηκε μέ τραγούδια·»
«Εψαλλε τήν Ανάσταση χαροποιά ή φωνή της,»
«Ό ουρανός ολόκληρος άγρίκαε σαστισμένος, Το κάψιμο αργοπορούνε ό κόσμος ό αναμμένος-»
«Κάτι κρυφό μυστήριο έστένεψε τή φύση»
«Τό κάψιμο ... αναμμένος»
«Έσειότουν τ' ολοστρόγγυλο ... καί στα χρυσά μαλλιά της.» κ.α
β ' υποερώτημα
- Η ελπίδα συνάντησης κατά την έσχατη κρίση παρηγοριά στον ψυχικό πόνο του Κρητικού απο το θάνατο της κόρης
- H θρησκευτικότητα του ποιητή.
- Η εξοικείωση του με τα εκκλησιαστικά κείμενα
- Στο Σολωμό είναι συνηθισμένο να ακολουθείται ο θάνατος από αναφορά στη Δευτέρα παρουσία.
- Επιρροή από ευρωπαϊκό ρομαντισμό.
Β2.
Τέτοιου είδους εκφραστικά μέσα μπορούν να εντοπιστούν στους παρακάτω στίχους:
1. «Κι η θάλασσα, ... όλο ησυχία και πάστρα».
2. «Κάθε ομορφιά νά στολιστεί και τό θυμό ν' αφήσει».
3. «Δεν ειν' πνοή „. περνώντας»,
Γ1:
α' υποερώτημα
- Επίκληση στη φύση και προσπάθεια εξευμενισμού της.
- Σχολιασμός επιθέτου «καλό»: οξύμωρο βλ. και σελ. 39 Βιβλίου του Καθηγητή.
- Πλεονασμός: «ξαναφέξε πάλι»
- Σχέση ανθρώπου φύσης.
- Επιρροή από δημοτική ποίηση.
- Γνωστοποίηση τόπου χρόνου προσώπων,
β΄υποερώτημα
- Σχόλια βιβλίου 10 και 11 (σελ, 18).
- -Μεταφυσικό στοιχείο,
- -Η «εν σαρκί» Ανάσταση της κόρης προϋπόθεση για τη
συνάντηση με τον αγαπημένο της.
- -Στοιχείο εγκοσμίωσης: ψάλλει την Ανάσταση και εκφράζει συναισθήματα
Δ1. ΠΑΡΑΛΛΗΛΟ ΚΕΙΜΕΝΟ:
Οι απαντήσεις στην ερώτηση αυτή μπορούν να στηριχθούν σε
κάποιες από τις παρακάτω ομοιότητες και διαφορές.
α) Ομοιότητες:
-η ερωτική σχέση μεταξύ δύο νέων,
-συναισθήματα απώλειας,
-έκφραση συναισθημάτων για αγαπημένο πρόσωπο,
-η προσδοκία συνάντησης,
-το μεταφυσικό πλαίσιο,
-η παρουσία του φυσικού στοιχείου,
-το παραπλήσιο ιστορικό πλαίσιο,
-η εγκοσμίωση του μεταφυσικού τοπίου.
β) Διαφορές:
-Στον «Κρητικό» ο ζωντανός νέος αναζητά τη νεκρή κόρη, -στον «Όρκο» συμβαίνει το αντίστροφο.
-Ο Κρητικός αναζητεί την κόρη μέσω τρίτων, στον «Όρκο» ο νέος απευθύνεται άμεσα στην αγαπημένη του,
-Στον Κρητικό ο νέος μεταβαίνει εκούσια στον υπερβατικό κόσμο, στον «Όρκο» ο νεκρός νέος προσκαλεί αγαπημένη του.
Στον «Όρκο» υπάρχει έντονο στοιχείο νοσταλγίας της κοινής επίγειας ζωής,
-Η παρουσίαση του υπερβατικού κόσμου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου